Nappi Naapuri Kalasatamaan

Nappi-naapuri_web
Fiksun Kalasataman Nopeiden kokeilujen ohjelma starttaa

Paikallisesti parasta – Nappi Naapuri Kalasatamaan

Nappi Naapuri on karttapohjainen sosiaalinen media, joka kannustaa asukkaita kohtaamaan toisensa ja verkostoitumaan keskenään. Keväällä 2016 Kalasatamassa kokeillaan, onko palvelun avulla mahdollista organisoida, toteuttaa sekä rahoittaa uudenlaisia palveluja ja toimintaa.

Nappi Naapuri on naapurustojen sosiaalinen media, jolla on jo 2500 käyttäjää ympäri Suomen, mutta erityisesti Helsingissä, useassa eri kaupunginosassa. Palvelun kehittäjät ovat kuitenkin oivaltaneet, että Nappi tarvitsee toimiakseen riittävän tiheän naapuruston. Niinpä Kalasataman tiiviit korttelit, kehittyvät lähipalvelut ja uudisraivaajahenkiset asukkaat tarjoavat hyvän kokeilu- ja kehitysmaaston palvelulle.

“Nappi Naapurissa voit kysyä, keskustella, pyytää ja tarjota apua, myydä ja ostaa tavaroita, tutustua naapureihisi. Kartta näyttää ensimmäiseksi lähellä olevia viestejä, mutta halutessaan voi tarkastella myös muita, kauempana olevia kaupunginosia”, kertoo Pauliina Seppälä palvelun kehittäneestä Yhteismaasta.

Keväällä 2016 Nappi Naapuri saapuu Kalasatamaan. Nopeiden kokeilujen ohjelmassa hankitaan oppeja ja kokemuksia siitä, voisiko Nappi auttaa Kalasataman asukkaita ideoimaan paikallisesti alueen kehitystä, järjestäytymään, testaamaan ideoita sekä mahdollistamaan niiden toteutuksen joukkorahoituksella.

Tavoitteena on kehittää kaupunginosan aktiivisuutta ja pienyrittäjyyttä paikallisesti. Napin rinnalle avattavan Mesenaatti.me-palvelun Kalasatama-sivu mahdollistaa Napissa ideoitujen hankkeiden joukkorahoituksen. Yhdistelmä on ainutlaatuinen: sen avulla alueelle on olla mahdollista luoda juuri sellaisia palveluja, jotka vastaavat asukkaiden toiveita ja tarpeita täsmällisesti.

“On kiinnostavaa nähdä, ovatko ihmiset valmiita ideoimaan, toteuttamaan sekä rahoittamaan yhdessä oman alueensa toimintaa ja palveluja. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun joukkorahoitusta kokeillaan paikallistalouden keskeisenä kehittämisinstrumenttina”, sanoo Yhteismaan Tanja Jänicke.

Ideoitavat ja rahoitettavat hankkeet voivat koskea alueen toimintaa yleisesti, esimerkiksi lastenhoidon järjestämistä, tai ne voivat liittyä vaikkapa aluella sijaitsevien tiloissa tapahtuvan väliaikaistoiminnan rahoittamiseen.

Kalasatamassa Nappi Naapuriin houkutellaan alusta asti myös yrityksiä, jotka saavat tunnukset ilmaiseksi käyttöönsä kevään ajaksi. Näin alueen yrittäjät saavat näkyvyyttä palvelun kartalla sekä mahdollisuuden markkinoida itseään ja osallistua palvelussa käytyyn keskusteluun.

Kalasatama toimii Nappi Naapurin testiympäristönä keväällä 2016. Fiksu Kalasatama -hanke auttaa kokeilujen käynnistämisessä ja alueen asukkaiden tavoittamisessa. Yhteismaan suunnitelmissa on levittää palvelua paitsi muualle Suomeen, myös ulkomaille.

http://nappinaapuri.fi

Fiksun Kalasataman Nopeiden kokeilujen ohjelma hankkii pieniä kokeiluja, jotka tuovat innovatiivisia palveluja kaupunkilaisten käyttöön. Ensimmäinen tarjouskierros käytiin syksyllä 2015, valitut kokeilut toteutetaan Kalasatamassa keväällä 2016. Seuraava kierros avataan keväällä 2016 liittyen hyvinvointi- ja terveyspalveluihin. http://fiksukalasatama.fi/rakennuspalikat/nopeat-kokeilut

Lue lisää: Nopeiden kokeilujen ohjelma käynnistyy viidellä kokeilulla

 

 

Comments are closed.