Kevään 2016 kokeilut

Kalasatamassa ensimmäiset neljä nopeaa kokeilua toteutetaan keväällä 2016. Ne liittyvät älykkääseen liikkumiseen, jätehuollon tehostamiseen, ruokahävikin vähentämiseen sekä paikallisten palveluiden yhteiskehittämiseen.

Kaikissa valituissa on jo olemassaoleva palveluaihio, jota nyt jalostetaan eteenpäin. Valinnoissa painotettiin innovatiivisuutta, käyttäjälähtöisyyttä ja mahdollisuuksia liiketoiminnaksi. Mukana on myös digitaalinen ulottuvuus sekä joukko yritys- ja yhteistyökumppaneita, joten toteutuksia viedään eteenpäin monen toimijan voimin. Kokeilut valittiin 52 tarjouksen joukosta.

Foller vähentää ruoan hävikkiä

Nopeiden kokeilujen ohjelmaan valittu Foller vähentää reaaliaikaisen hinnoittelun ja viestinnän avulla ruoan hävikkiä sen koko elinkaaren ajan. Keväällä 2016 palvelua kokeillaan Kalasataman kodeissa, kun Foller muistuttaa asukkaita kotona olevasta vanhenevasta ruoasta. Palvelu kannustaa vanhentuvien ruokien monipuoliseen käyttöön vaikuttaen samalla koko perheen ruoan kulutukseen.

”Testaamme Foller-palvelun käytettävyyttä ja toiminnallisuutta. Lisäksi selvitämme, kuinka paljon palvelu voisi säästää rahaa ja vähentää jätteitä ruoka-aineiden tehokkaamman käytön ansiosta, niin kotona kuin koko alueellakin. Kokeilun tulokset vaikuttavat suoraan palvelun ja liiketoiminnan kehittämiseen”, kertoo Follerin perustaja Tomi Kankainen.

Lue lisää Follerin kokeilusta: //fiksukalasatama.fi/nopeita-kokeiluja-kalasatamassa-foller-vahentaa-ruoan-havikkia

Kalasataman asukasilta 10.3.16 Kuvaaja Linda Manner-7
Kuva: Linda Manner

Nappi Naapuri: Paikallisesti parasta

Nappi Naapuri on naapurustojen sosiaalinen media, jolla on jo 2500 käyttäjää ympäri Suomen, mutta erityisesti Helsingissä, useassa eri kaupunginosassa. Nopeiden kokeilujen ohjelmassa hankitaan oppeja ja kokemuksia siitä, voisiko Nappi auttaa Kalasataman asukkaita ideoimaan paikallisesti alueen kehitystä, järjestäytymään, testaamaan ideoita sekä mahdollistamaan niiden toteutuksen joukkorahoituksella. Napin rinnalle avattavan Mesenaatti.me-palvelun Kalasatama-sivu mahdollistaa Napissa ideoitujen hankkeiden joukkorahoituksen. Yhdistelmä on ainutlaatuinen: sen avulla alueelle on olla mahdollista luoda juuri sellaisia palveluja, jotka vastaavat asukkaiden toiveita ja tarpeita täsmällisesti.

“On kiinnostavaa nähdä, ovatko ihmiset valmiita ideoimaan, toteuttamaan sekä rahoittamaan yhdessä oman alueensa toimintaa ja palveluja. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun joukkorahoitusta kokeillaan paikallistalouden keskeisenä kehittämisinstrumenttina”, sanoo Yhteismaan Tanja Jänicke.

Lue lisää Nappi Naapurin kokeilusta: //fiksukalasatama.fi/nappi-naapuri-kalasatamaan

Tuup kokoaa liikkumisen palvelut

Tuupin tavoittena on yhdistää eri liikkumisen palvelut yhteen sovellukseen: pysäköinnin, joukkoliikenteen, taksit, vuokra-autot ja lainapyörät. Kalasatamassa Tuup kokeilee, miten ihmisten liikkumisvalintoihin ja jaettujen ajoneuvojen käyttöön voisi vaikuttaa. Kokeilussa edistetään erityisesti vuokra- ja yhteiskäyttöautojen sekä tavarankuljetuspalvelujen käyttöä. Parisenkymmentä kalasatamalaista saavat kokeilun ajaksi käyttöönsä älykkään mobiilisovelluksen, jolla he voivat suunnitella liikkumistaan ja maksaa matkansa.

Lue lisää Tuupin kokeilusta: //fiksukalasatama.fi/tuup-tarjoaa-liikkumisen-palvelut-yhdessa-sovelluksessa

//fiksukalasatama.fi/wp-content/uploads/2016/02/Tuup_kokeilun-esittely.pdf

 

Älyä katuroskiksiin

Osana Nopeiden kokeilujen ohjelmaa Kalasataman alueen taloyhtiöissä haetaan kokemuksia älykkäiden roska-astioiden käytöstä ja siitä miten dataa voi hyödyntää parantamaan asukasviihtyvyyttä. Lisäksi alueella testataan palautejärjestelmää, jonka avulla asukkaat voivat antaa kännykällään palautetta roskisten ja kalusteiden kunnosta.

Lue lisää älyroskiskokeilusta: //fiksukalasatama.fi/alya-kalasataman-roskahuoltoon-ja-yllapitoon
Kalasataman asukasilta 10.3.16 Kuvaaja Linda Manner-15
Kuva: Linda Manner

Comments are closed