Sähköautoja ja vertaispysäköintiä

Sähköautoja ja vertaispysäköintiä – Kalasatamassa syntyy tulevaisuuden liikkumisen palveluita ja yhteistoimintaa

Witrafin ja Parkkisähkön yhteiskehittämistyöpaja kokosi yhteen Fiksun Kalasataman pysäköintiin ja sähköautoiluun liittyviä kokeiluja eteenpäin luotsaavat yritykset sekä kaupungin edustajia ja suunnittelijoita. Iltapäivän aikana käytiin tiivistä keskustelua, joka toi toimijat saman pöydän ääreen.

Alustuksena Lauri Uski Helsingin kaupungilta avasi miten kaupunki edistää pysäköinnin uusien ratkaisujen etenemistä. Pekka Koponen Forum Virium Helsingistä loi katsauksen muihin ajankohtaisiin älyliikenteen kuulumisiin, kuten Jätkäsaaren sähköautojen pysäköintiin liittyviin hankkeisiin. Kalasataman kokeilujen oppeja toivotaan jakoon myös muille uusille alueille.

Oppeja Kalasatamasta ja kalasatamalaisilta

Kalasataman kokeilijat Parkkisähkö ja Witrafi kertoivat kokemuksistaan ja opeistaan. Parkkisähkön kokeilu on tehty yhdessä Kalasataman taloyhtiöiden kanssa. Vanhoja lämpötolppia on muunnettu sähköauton latauspaikoiksi, ja taloyhtiön katolle on asennettu Naps Solarin paneelit ekologisempaa liikkumista tukemaan. 

Witrafi kartoitti asukkaiden pysäköintitoiveita Koe Kalasatama -tapahtumassa

Witrafin Rent-a-park palvelu on parkkipaikkojen Airbnb: parkkipaikkojen haltijat voivat ilmoittaa parkkipaikkansa palveluun, josta autoilija näkee vapaiden parkkipaikkojen tilanteen reaaliaikaisesti ja voi varata paikan valmiiksi odottamaan. 

Parkkisähkö toi Helsinki-päivänä Kalasatamaan useita sähköautoja kokeiltavaksi

 

Molemmat kokeilut ovat kartoittaneet asukkaiden kiinnostusta uudenlaisiin palveluihin esimerkiksi kyselyillä sekä osallistumalla niin asukasiltaan kuin Helsinki-päivän kokeiluradallekin.  Työpajassa mukana oli myös Ekorent, yksi sähköautoilukentän ja jakamistalouden vauhdittajayrityksistä, joka on on tuonut yhteiskäyttöiset sähköautot myös Kalasataman alueelle. Viime keväänä Kalasataman nopeiden kokeilujen ohjelmassa mukana oli myös Tuup, joka raivaa uudella Kyyti-palvelullaan tietä kysyntäperustaiselle henkilöliikenteelle. Uudenlaiset MaaS-palvelut ovatkin saaneet jo hyvin jalansijaa Helsingin älykkäässä kaupunginosassa.

 

Yhdessä kohti mukavuusaluetta

Työpajassa pohdittiin smart city -korttien avulla, mitkä elementit ovat keskeisimpiä uudenlaisille pysäköinnin ja liikkumisen palveluille: esille nostettiin esimerkiksi reaaliaikainen tieto vapaista pysäköintipaikoista, autojen jakaminen sekä sähköautoilu.

Kenen panosta palveluiden eteenpäin luotsaamiseen sitten tarvitaan erityisesti? Kaupunkia, suuria ja pieniä yrityksiä, kaupunkiaktivisteja, valtiota: kaikkia! Yhdessä kokeileminen lisää ymmärrystä eri tahojen välillä, ja perehdyttää osapuolet toistensa toimintalogiikkaan. Oppeja kannattaa hakea erityisesti niiltä, jotka tekevät tai yrittävät tehdä sitä mitä toivotaan: edistää vähäpäästöisempää autoilua ja vähentää yksityisautoilua.

Epämukavuusalueesta pitää tehdä mukavuusalue, keskustelijat totesivat. Oppeja kerryttävistä kokeiluista ja kevyistä testauksista tulee tehdä arkea.

Comments are closed.