Kimpassa liikenteeseen

Kalasatamasta on suunniteltu kaupunginosaa, jossa autoa ei tarvita, vaan omat jalat, polkupyörä tai joukkoliikenne kuljettavat matkalaisen perille. Redi-kauppakeskuksen valmistuttua Kalasatamasta muotoutuu keskeinen liikenteen solmukohta itäiseen kantakaupunkiin.

Toisaalta joukkoliikenteen rinnalle haastajaksi ovat nousemassa MaaS-palvelut sekä muut vaihtoehtoiset liikennöintitavat. MaaS (Mobility as a Service) tarkoittaa liikkumista palveluna, ja ajatuksena on tuoda yhteen käyttöliittymään tarjolle eri liikkumisen tavat, joista asiakas voi valita itselleen parhaan vaihtoehdon. Kaupungeista erityisesti Helsinki on panostanut MaaS-palveluihin, tavoitteenaan vähentää yksityisautoilua. Liikkuminen palveluna sisältää ihmisten liikkumisen lisäksi myös tavaralogistiikan, johon haetaan uudenlaisia ratkaisuja. Esimerkiksi Kalasatamassa älykonttia pyörittänyt PiggyBaggy kokeili Lahdessa ruokaostosten kotiinkuljetusta joukkoistamalla.

Paljon keskustelua herättänyt, joukkoistettu taksipalvelu Uber toimii periaatteessa myös Suomessa, vaikka sen laillisuudesta ei ole vielä lopullista päätöstä. Ongelmana joukkoistetuissa palveluissa vaikuttaa vielä olevan vähäisten käyttäjämäärien takia vaikea saatavuus: esimerkiksi Helsingin Sanomien tammikuisen testin perusteella Uberin saaminen ei onnistu yhtä varmasti kuin perinteisen taksin.

Kotimainen kimppakyytipalvelu, maailman ensimmäiseksi MaaS-operaattoriksi kutsuttu Tziip tähtää osittain samoille apajille kuin Uber. Tziipin kautta kyytiä ei kuitenkaan tilata taksin tapaan ovelta ovelle, vaan sovellus toimii kommunikaatioalustana suunniteltujen kyytien jakamiseksi.

Erityisesti Tziip haluaa vähentää kehyskunnista yksin autoilevien työmatkalaisten määrää. Kimppakyytisovelluksen perustaja Jaakko Lipponen näkee Tziipin avaimena pääkaupunkiseudun ruuhkien vähentämiseen. Samalla auton omistavat voivat pienentää kustannuksiaan ja toisaalta automatkan ympäristövaikutus pienenee. Maksu tapahtuu kyydin tarjoajan ja kyytiä tarvitsevan välillä heidän sopimallaan tavalla. Erityisesti kimppakyyti voisi sopia suurten työnantajien työntekijöille, joilla on samansuuntainen työmatka. Tampereen kaupunki onkin tehnyt sopimuksen Tziipin kanssa ja hankkinut palvelun työntekijöilleen käyttöön, ja myös suuret yritykset ovat ottamassa parhaillaan Tziipiä käyttöön henkilöstölleen.

Tziip soveltuu myös kyytien jakamiseen suurtapahtumiin matkustavien kesken, sekä vaikkapa harrastusmatkoihin tai lasten koulukyyteihin. Sen avulla voi jakaa myös muita kuin omalla autolla ajettavia matkoja. Moni lentokentälle matkustava varaa taksin aamuksi odottamaan, Tziipin kautta taksin ylimääräisille paikoille voi etsiä muita matkalle lähteviä jakamaan kustannuksia.

Rakentuvilla alueilla kimppakyydit voisivat tuoda lisää tervetulleita vaihtoehtoja koulumatkakyytien tai ruokaostosten järjestämiseen. Matkansa voi rakentaa kulloinkin sopivimmista palasista: Tziip-sovellus näyttää käyttäjälle tarjolla olevien kimppakyytien lisäksi julkisen liikenteen reittioppaan sekä tulevaisuudessa myös saatavilla olevat vuokra-autot ja taksit. Näin käyttäjä voi valita joustavasti erilaisista vaihtoehdoista itselleen mieleisimmän hinnan, nopeuden tai vaivattomuuden perusteella. Liikkeelle pääsee aina tavalla, joka juuri kyseisenä päivänä tuntuu sopivimmalta.

Tutustu Tziipiin:
facebook.com/tziip
twitter.com/TziipOfficial

 

Comments are closed.