Fiksua yrittäjyyden ammattiopetusta Suolaamolla

Fiksumpi koulutus tuo teorian rinnalle mahdollisuuden oppia tosielämän haasteista ja ongelmista. Peruskoulut siirtyvät ilmiöpohjaiseen oppimiseen uuden opetussuunnitelman myötä ja ammatilliseen opetukseen haetaan uudenlaista potkua tuomalla oppiminen opetus tosielämän ympäristöön, keskelle urbaania yritystoimintaa.

Suolaamolla opiskellaan yritystoiminnan ytimessä

Helmi Liiketalousopisto on avannut syyskuun alussa yrittäjyyskasvatuksen tilat Teurastamon ytimessä Suolaamon tilaan. Liki kolmensadan neliön entinen tuotantotila on keskellä yrittäjyyden ja modernin yhteisöllisyyden tunnelmaa. Uusissa tiloissa on helppoa opiskella perinteisistä opetustavoista poikkeavalla tavalla.

Sijainti mahdollisimman lähellä todellisuuden yrittäjyyden haasteita tuottaa positiivisen odotuksen ja tarttumapinnan haasteisiin yhdessä yrittäjien, opiskelijakavereiden ja opettajien kanssa. Opiskelijat pureutuvat niin myynnin, markkinoinnin, someviestinnän kuin asiakaslähtöisen tuotekehityksen ja palveluiden tuottamisen haasteisiin inspiroivassa ja yhteisöllisessä ilmapiirissä.

EW2A3439 EW2A3350
Teurastamon rouheat tilat tarjoavat hienot puitteet uudenlaiselle opetukselle

Opiskelijat ratkomaan tosielämän haasteita

Jo ensimmäisen kuukauden aikana  Suolaamon yrittäjyysopinnoissa on tartuttu niin Sieni-ihmisten yhdistyksen liikeideahaasteeseen kuin Kalasataman kehittämisen vauhdittamiseen nuorten opiskelijoiden liikeideoilla. Marraskuussa 2015 pidettiin kolmas BASE WORK -leiri, missä tutkittiin Service blueprinting -menetelmällä asiakkaiden kokemuksia Teurastamon piha-alueesta ja paikallisista yrityksistä. Osana Teurastamon yhteisöä Helmi Liiketalousopiston opettajat ja opiskelijat osallistuvat aktiivisesti eri tapahtumiin. Yrittäjille tarjolla on mahdollisuus ottaa nuori ja aktiivinen opiskelija suoraan samasta pihapiiristä työharjoittelijaksi.

EW2A3529
Suolaamolla opiskelijat pääsevät ratkomaan tosielämän haasteita

Verkkokauppakokeilut tarjoavat moderneja mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Opiskelijat valmistelevat tuotteistaan ja palveluistaan verkkoon esittelyjä. Tilaukset ja asiakkaiden kysymykset siirtyvät torin myyntipisteistä verkon välityksellä oppilaitoksen ja yritysten tuotantoketjuihin. Tiedottaminen ja näkyvyyden rakentaminen ovat osa sosiaalisen median käytön monipuolista osaamista. Opiskelijat oppivat tekemään markkinoinnin ja myynnin tukimateriaaleja – monipuolisia kokonaisuuksia, jotka yhdistävät kuvaa, tekstiä sekä videoita.

Suolaamon yrittäjyyskoulutuksessa työelämän edustajat ovat luonnollisia ja aktiivisia yhteistyökumppaneita oppilaitokselle. Osa heistä toimii opiskelijoille ohjaajina ja mentoreina. Uudenlaista yrittäjyyden oppimismallia ovat tukeneet opetushallitus sekä Helsingin kaupungin Innovaatiorahasto.

Suolaamon toiminnasta lisätietoja antavat:

Outi Cavén-Pöysä
outi.caven-poysa(at)liiketalousopisto.fi
Koulutuksen kehittämispäällikkö, yrittäjyys
Helmi Liiketalousopisto

Merja Staudinger
merja.staudinger(at)liiketalousopisto.fi
Koulutuksen kehittämispäällikkö, yrittäjyys
Helmi Liiketalousopisto

Teksti ja kuvat: Outi Cavén-Pöysä ja Merja Staudinger

Comments are closed