Nappi Naapuri valjastaa naapurustojen piilevän potentiaalin

Kirjoittajat: Paula Ranta ja Emilia Hannula, Yhteismaa

Nappi Naapuri -palvelun testaaminen alati kehittyvässä Kalasatamassa on ollut jännittävä matka tuntemattomaan. Meillä on ollut mahtava tilaisuus testata uutta palvelua näin erityislaatuisessa ympäristössä, ja matkan varrella olemme saaneet oivalluksia, jotka muualla olisivat kenties jääneet saamatta.

Screen Shot 2016-04-25 at 12.03.36

Kun testi käynnistettiin maaliskuussa, oli Nappi Naapurissa Kalasataman alueella kuusi palvelun käyttäjää. Reilun kuukauden kokeilun jälkeen käyttäjämäärä on kymmenkertaistunut, ja tätä kirjoittaessa jo yli kuusikymmentä kalasatamalaista on jo liittynyt Nappiin. Kun Kalasataman aluetta katsoo Nappi Naapuri -palvelun kartalla, näkee, että alue on muuttunut kuplivaksi naapuriavun keskittymäksi. Keskustelukuplia putkahtelee kartalle tasaiseen tahtiin, ja Kalasatama on noussut koko Suomen aktiivisimmaksi Nappi Naapuri -alueeksi.

Aktiivisuutta ei olisi saavutettu ilman meidän nappilaisten ahkeraa kampanjointia ja testaustyötä. Koko maaliskuun ajan Nappi Naapurin tiimi esitteli Kalasataman taloyhtiöissä, asukasillassa ja muissa pienemmissä tapahtumissa palvelua ja rekrytoi erityisesti ikäihmisiä testikäyttäjiksi Nappiin. Opimme, että Kalasatama on tavanomaista asuinaluetta yhteisöllisempi kaupunginosa. Alueen asukkaita palvelee jo eloisa Facebook-ryhmä ja Kalasatamassa on lukuisia yhteisöllisyyteen perustuvia taloyhtiöitä, joten uuden sosiaalisen median tuominen alueelle vaati Nappi-tiimiltä kekseliäisyyttä. Miten tarjota yhteisöllistä palvelua asukkaille, joilla on jo omat verkostonsa ja toimivat naapuriavun väylät?

Huomasimme, että avainasemaan nousi Nappi Naapurin monipuolisuus. Napissa kaikki palveluun kirjoitettavat viestit ovat tasa-arvoisia ja ne pysyvät demokraattisesti kaikkien nähtävillä juuri viestin kirjoittajan toivoman ajan, eivätkä katoa uutisvirtaan, kuten vaikka Facebookissa. Nappi on myös turvallinen, eikä palvelusta luovuteta esimerkiksi henkilötietoja ulkopuoliseen käyttöön. Koska Nappi on nuori ja notkea, niin se myös muotoutuu käyttäjiensä näköiseksi. Sen sijaan, että kalasatamalaiset olisivat innostuneet pyytämään naapuriapua, suurin osa viesteistä osoittautuikin tarjouksiksi ja keskustelunavauksiksi. Huomasimme, että sen sijaan, että kysyisimme, mitä Nappi Naapuri voisi tarjota kalasatamalaisille, kysymys on, mitä kalasatamalaiset voivat tarjota oman taloyhtiönsä ulkopuolella asuville naapureilleen ja muille helsinkiläisille.

Tämän oivalluksen myötä testimme sai uutta virtaa, ja nyt Kalasatamaan on vireillä esimerkiksi pop-up kahviloita, yhteiskäyttöinen tila taiteen harrastamista varten ja ensimmäinen yhteisrahoituskampanja Suvilahden skeittiparkin laajennusta sekä viimeistelyä varten. Kampanja on kerännyt jo huikeat 7000 euroa rahoitusta.

Kalasataman testi on ollut rohkaiseva esimerkki siitä, mitä naapurustossa voidaan saada aikaan. Ja kevään 2016 kokemusten perusteella, tavoitteenamme on, että Nappi Naapuri vakiinnuttaisi asemansa ei vain Kalasataman vaan myös muiden naapurustojen viestintäkanavana, jonka myötä yhteisöllisyys ja uudenlaiset ideat saavat tulta alleen. Lisäksi ajatus siitä, että ihmiset voivat joukkorahoittaa heille yhteisesti tärkeitä asioita myös ihan paikallisesti on saanut vahvistusta. Hyvien ideoiden ei enää tarvitse kaatua rahoituksen uupumiseen.

Pysykää kuulolla, sillä loppukevään aikana Napissa tulee vielä tapahtumaan paljon!

https://nappinaapuri.fi/

Nappi Naapuri Kalasatamassa

Osana Fiksun Kalasataman Nopeiden kokeilujen ohjelmaa testataan Kalasataman alueella maalis–toukokuussa naapuriavun voimaa. Nappi Naapuri on uudenlainen naapurustojen karttapohjainen sosiaalinen media, jossa kuka tahansa voi esimerkiksi pyytää tai tarjota apua, lainata ja vaihtaa tavaroita, tehdä aloitteita tai etsiä seuraa.

Tavoitteenamme on testata kokonaismallia, jossa kaupunkilaiset voivat hyperlokaalisti ideoida oman alueensa kehitystä: järjestäytyä, testata ideoita, panna niitä toimeen sekä mahdollistaa niitä taloudellisesti. Päämääränä on välttää tilanne, jossa uudesta kaupunginosasta kasvaisi vain nukkumalähiö – tyhjiä katuja vailla elämää ja palveluja, vaan niistä tulisi kukoistavia, eloisia toiminnan ja paikallistalouden keskuksia.

 

Comments are closed