Asukasilta keräsi tuvan täyteen

Fiksun Kalasataman nopeat kokeilut esittäytyivät ravintola Lämmössä järjestetyssä asukasillassa torstaina 10.3. Paikalla oli Tuup, Foller, Nappi Naapuri ja Kalasataman älyroskikset. Tilaisuudessa julkistettiin myös Kehitä Kalasatamaa kartalla -kysely, jossa asukkaat voivat kertoa esimerkiksi lempipaikkansa Kalasatamassa sekä minkälaisille joustavasti varattaville tiloille voisi olla tarvetta.

Kuva: Linda Manner

Kuva: Linda Manner

Kuva: Linda Manner

Kuva: Linda Manner

Kuva: Linda Manner

Kuva: Linda Manner

Tilaisuus houkutteli yli 70 asukasta paikalle tutustumaan Kalasatamassa keväällä 2016 toteutettaviin kokeiluihin. Mukaan valitut kokeilijat tuovat palvelunsa Kalasataman kaduille ja koteihin testattavaksi tosielämän ympäristössä.

Tomi Kankainen ratkoo ruokahävikkiongelmaa Foller-palvelulla. Kuva: Linda Manner

Foller on Elisan ideakilpailun voittanut uusi palvelukonsepti, jonka tarkoituksena on ruokahävikin vähentäminen tiedon ja automatisoinnin avulla. Nyt Kalasatamassa kokeillaan palvelua kodin päässä ja mukaan on saatu kiinnostuneita koekäyttäjiä, joiden talouteen kuuluu useampia henkilöitä. Tavoitteena on saada kokemuksia ja tietoa siitä, miten palvelu auttaisi kotitalouksia vähentämään ruokajätettä. Testaajat käyttävät muutaman viikon ajan Follerin sovellusta ja pääsevät osallistumaan yhteissuunnittelu-työpajaan.

Kalasatamalaiset ovat käyttäjinä myös Tuupin kokeilussa, jossa liikkumisen palvelut saa yhdessä sovelluksessa. Tuupin tavoittena on yhdistää eri liikkumisen palvelut yhteen sovellukseen: pysäköinnin, joukkoliikenteen, taksit, vuokra-autot ja lainapyörät. Kalasatamassa Tuup kokeilee, miten ihmisten liikkumisvalintoihin ja jaettujen ajoneuvojen käyttöön voisi vaikuttaa. Kokeilussa edistetään erityisesti vuokra- ja yhteiskäyttöautojen sekä tavarankuljetuspalvelujen käyttöä. Parisenkymmentä kalasatamalaista saavat kokeilun ajaksi käyttöönsä älykkään mobiilisovelluksen, jolla he voivat suunnitella liikkumistaan ja maksaa matkansa.

Johanna Taskinen luotsaa Tuuppia. Kuva: Linda Manner

Kuva: Linda Manner

Myös naapurustopalvelu Nappi Naapuri saapuu Kalasatamaan. Kalasatamassa hankitaan oppeja ja kokemuksia siitä, voisiko Nappi auttaa asukkaita ideoimaan paikallisesti alueen kehitystä, järjestäytymään, testaamaan ideoita sekä mahdollistamaan niiden toteutuksen joukkorahoituksella. Napin rinnalle avattavan Mesenaatti.me-palvelun Kalasatama-sivu mahdollistaa Napissa ideoitujen hankkeiden joukkorahoituksen. Yhdistelmä on ainutlaatuinen: sen avulla alueelle on olla mahdollista luoda juuri sellaisia palveluja, jotka vastaavat asukkaiden toiveita ja tarpeita täsmällisesti. Nappi Naapurin tiimi keräsi asukasillassa ideoita ja toiveita, joita voisi lähteä viemään eteenpäin. Asukkaat ideoivat yhteistä verstasta tai työhuonetta, saunaa ja avantoa, senioriliikuntapuistoa sekä kevätkylvöjen aikaan taimien jakamista asukkaiden kesken.

Tanja Jänicke Yhteismaalta kertomassa Nappi Naapurista. Kuva: Linda Manner

Kuva: Linda Manner

Kalasataman asukkaiden ja taloyhtiöiden ideoima, yhdessä Kalasataman Palvelun kanssa toteutettava älyroskiskokeilu on myös käynnistynyt. Alueen roskiksista löytyy nyt sensoreita, jotka ilmoittavat kun jäteastiat ovat täynnä. Lisäksi roskiksiin sekä imujätejärjestelmän syöttöpisteisiin ja yhteispihojen kalusteisiin kuten valaisimiin, pihakalusteisiin, leikkikalusteisiin ja piharoskiksiin asennetaan QR/NFC-tägit, joita käyttäen alueen asukkaat voivat älypuhelimillaan tehdä vikailmoituksia ja antaa palautetta. Asukasillassa palautejärjestelmän käyttöä pääsikin jo harjoittelemaan.

Tagi skannataan puhelimella… Kuva: Linda Manner

…ja näin päästään antamaan palautetta! Kuva: Linda Manner

Kiitos vielä kerran kaikille osallistuneille!

Comments are closed.