Kalasataman asukasilta keräsi salin täyteen

Liki 200 ihmistä täytti ravintola Vanhan Kalasataman salin 22.4.2015, kun kaupungin ja rakennusyhtiöiden edustajat vastailivat asukkaiden kysymyksiin Kalasataman asukasillassa.

Illan aikana tarjolla oli tietoa ja keskustelua ajankohtaisista aiheista, kuten Kalasataman puiston sekä Sompasaaren rakentamisesta, Redin rakennusaikataulusta, liikennejärjestelyistä ja joukkoliikenteestä, koulun ja päiväkodin asioista ja sote-keskuksesta.

Joukkoliikenteestä keskustelua

Tapahtuman järjestäjät, asukasaktiivit Laura Lampinen ja Jenni Tuomisto, olivat koonneet etukäteen asukkaiden kysymyksiä ja huolia. Paljon puhuttaneesta joukkoliikenteestä – tai sen puutteesta – Tuominen alusti kalasatamalaisten puolesta ja esitti asukkaiden ehdotuksen tilanteen ratkaisemiseksi.

Asukkaat nostivat esille sen, miten Kalasatamaa on myyty ja markkinoitu erinomaisilla liikenneyhteyksillä, esteettömänä ja osin autottomanakin asuinalueena. Tällä hetkellä todellisuus ei vielä yllä vision tasolle. Nyt oma auto on monella käytössä lyhyilläkin matkoilla. Moni haluaisi suosia autotonta elämäntapaa, mutta auton käyttöön totuttuaan paluu joukkoliikenteen käyttäjäksi ei ehkä käykään enää niin helposti, asukkaat pohtivat.

Keskustelu herättääkin kysymyksen, millaisilla ratkaisuilla Kalasataman uudisraivaajien pulmia voisi helpottaa. Helsingin laajentuessa tulevina vuosina esimerkiksi Kruunuvuoren rantaan, vastaavia tilanteita, joissa joukkoliikenne ei heti ole samassa tahdissa rakentuvien alueiden kanssa lienee luvassa lisää.

Palvelut ihmisten luokse

Erityisesti tilanteessa, jossa ihmiset eivät pääse helposti palveluiden luokse, palvelut voivat tulla ihmisten luokse. Posti käynnisti osana Fiksu Kalasatama -hanketta alkuvuodesta 2015 kokeilun asuintaloon sijoitettavasta älylokerikosta, johon postin lisäksi tuodaan verkkokauppaostokset.

SRV avaa kesän aikana alueelle REDI pop-up -kauppakeskuksen, joka kootaan konteista. Maailmalla tällaisia onkin jo nähty, mutta Helsingissä konttikauppakeskus on ensimmäinen laatuaan! Moduuleista koottava, väliaikainen kauppakeskus tuo Kalasatamaan paljon toivottuja palveluita. Syksyllä 2014 kokeilussa oli toinenkin konttipalvelu, PiggyBaggy-älykontti, jossa toimi ruokapiiri, kirjasto, kierrätyskeskus sekä lelulainaamo. Nyt PiggyBaggy kokeilee Lahdessa joukkoistettua tavarankuljetusta: pientä korvausta vastaan naapurisi voi tuoda myös sinun ostoksesi marketista samalla kerralla.

Fiksujen ideoiden kysyntä ei rajoitu vain kaupunkiympäristöön. Nämä ratkaisut voisivat toimia hyvin myös maaseudulla, paikoissa joissa palveluiden luokse voi olla pitkä matka.

Asukasillan materiaalit löytyvät Uutta Helsinkiä -sivustolta.

Comments are closed.