Kerro ideasi – millaista joukkoliikennettä Kalasataman alueelle?

Kalasatamaa rakennetaan seuraavien vuosikymmenten aikana yli 20 000 asukkaan kodiksi, ja alue tulee olemaan työpaikka yli 8000 kaupunkilaiselle. Kalasatamasta syntyy suuri palveluiden keskittymä, kun kauppakeskus Redi sekä sen ympärillä monet muut palvelut houkuttelevat kävijöitä lähiseuduilta. Esimerkiksi uusi terveys- ja hyvinvointikeskus aukeaa Redin pohjoispuolelle 2018.

Monet esikaupunkien bussilinjat tulevat kulkemaan Kalasataman läpi jo lähivuosina, ja kourallinen Vantaan bussilinjoja tulee päättymään sinne. Alueella on varauduttu myös raitioteiden toteuttamiseen. Ensi vuosikymmenellä alueen eteläosissa kulkee raitiovaunureitti Hakaniemen kautta keskustaan ja Korkeasaaren kautta Laajasaloon.

HSL:n ja Helsingin kaupungin yhteistyönä suunnitellaan sekä lähivuosien bussilinjaston muutoksia että raitioliikenteen yleissuunnitelmaa ensi vuosikymmenellä toteutettavaksi. Bussilinjastoon tehtävät muutokset liittyvät Redin valmistumiseen ja alueen asuinrakentamisen etenemiseen. Raitioteiden yleissuunnittelun tarkoituksena on tuottaa tietoa raitiotien hyödyistä ja kustannuksista, jotta kaupunginvaltuusto voi päättää sen toteuttamisesta. Raitioliikenne voisi alkaa 2020-luvun alkupuoliskolla.

Ratikka on monen helsinkiläisen lempikulkuneuvo. (Kuva: Helsingin kuvapankki, Esko Jämsä)

Ratikka on monen helsinkiläisen lempikulkuneuvo. (Kuva: Helsingin kuvapankki, Esko Jämsä)

Kerro miten sinä haluaisit päästä Kalasatamaan

Vastaa kyselyyn ja kerro miten sinä haluaisit päästä Kalasatamaan. Mistä olisit tulossa ja minne menossa 2020-luvulla? Entä millä kulkupelillä?

Vastausaikaa on 27.11.2016 saakka. Luemme ideoita ja kommentteja koko vastausajan, sillä raitiotien yleissuunnittelu etenee samalla kun kyselykin on auki. Tavoitteena on, että vuodenvaihteessa voisimme julkaista ensimmäisiä luonnoksia raitiotiesuunnitelmista ja joukkoliikenteen linjastosta.

Lisäksi HSL ja Helsingin kaupunki kutsuvat kalasatamalaiset ja muut alueella toimivat yhteiseen ratikkailtaan. Työpajassa kerätään ideoita ja kartoitetaan ongelmia Kalasataman joukkoliikenteen kehittämiseksi. Työpaja järjestetään torstaina 1.12.2016 klo 18 – 20 Capellan kansalaistilassa (Capellan puistotie 5). Ilmoittaudu ennakkoon mahdollisimman pian. Työpajan osallistujamäärä on rajattu.

Kalasatama kytkeytyy kantakaupunkiin

Kalasatama rakentuu osaksi kantakaupunkia. Joukkoliikenne yhdistää Kalasataman ympäröiviin kaupunginosiin: metro tuo ihmisiä suoraan alueen keskelle, kadulla kulkevat raitiotiet ja bussireitit sitovat myös alueen reunat sen keskukseen sekä muihin alueisiin – Hakaniemeen, Kallioon, Vallilaan ja Pasilan suuntaan.

Joukkoliikenteen suunnittelun tavoitteena on varmistaa, että Kalasatamasta pääsee helposti joka suuntaan ympäri seutua ja Kalasatama on helposti saavutettavissa eri puolilta Helsingin seutua.

Joukkoliikenne on Kalasatamassa ykkösvalinta

Kalasataman alueella joukkoliikenne tarjoaa liikkumisen vapautta. Joukkoliikenteen luotettavuus varmistetaan järjestämällä tarvittavat kaistat ja liikennevaloetuudet. Joukkoliikenne on houkutteleva vaihtoehto yhdessä kävelyn ja pyöräilyn kanssa. Auton omistaminen tai päivittäinen käyttäminen ei ole Kalasatamassa välttämätöntä.

PDF icon Kalasataman raitiotiet

Yleiskartta Kalasataman ympäristön raitioteistä

Kalasataman rakentamisaikataulu

Lisätietoa Kalasatamasta Uutta Helsinkiä -sivustolla

Tiedote on julkaistu 17.11.2016 HSL:n sivuilla.

Comments are closed