Kokeilijana Kalasatamassa: Voisiko Tuup-palvelulla edistää autotonta elämäntapaa?

Kirjoittaja: Milla Talja/ Tuup Oy

Fiksun Kalasataman Nopeiden kokeilujen ohjelmaan valittu Tuup kehittää älykästä mobiilisovellusta, jonka tavoitteena tehdä eri liikkumispalveluiden käytöstä ja yhdistämisestä yhtä helppoa kuin oman auton käyttö. Mikä olisikaan parempi paikka palvelun testaamiseen ja kehittämiseen kuin Kalasatama, jota jo rakennusvaiheessa on pyritty profiloimaan monin tavoin moderniksi alueeksi.

Kalasataman autottomaan kortteliin rakennettuihin taloihin ei ole tehty parkkipaikkoja ja Kotikortteliin kuuluvilla asukkailla on mahdollisuus vuokrata edullisesti kiinteistön omalle tontille sijoitettua EkoRentin sähköautoa. Kritiikkiäkin on herännyt, sillä autottomaan kortteliin on muuttanut useita asukkaita, joilla on oma auto. Kaupunki ei ole vieläkään löytynyt alueelta sopivaa pysäköintipaikkaa yhteiskäyttöautojen käyttöön.

Kalasatamassa asuu paljon autotonta elämää eläviä asukkaita sekä asukkaita, jotka olisivat kiinnostuneita luopumaan autostaan, mikäli vaihtoehtoja liikkumiseen olisi alueella helposti tarjolla. Näistä uusien liikkumispalvelujen käytöstä kiinnostuneista henkilöistä saimme helposti koottua noin 15 henkilöstä koostuvan testiryhmämme.

Beta-versio testauksessa, nyt ladattavissa

Kokeilu aloitettiin kutsumalla henkilöt testaamaan Android- ja iOs-puhelimissa toimivaa sovellustamme. Kaksivaiheinen sovelluksen käyttöönotto oli testaajista selvästi hiukan työläs. Saimme testaajilta arvokasta palautetta rekisteröintiin ja käyttöönottoon liittyvistä ongelmista, jonka ansiosta sovelluksen julkaiseminen huhtikuun 29. päivä sujui ilman suurempia ongelmia.

Tuup layout plans 1_160217 (1)

Nyt Tuup-sovelluksen beta-versio on ladattavissa Play-kaupasta ja App Storesta, joten jatkossa kaikki kiinnostuneet voivat helposti ottaa sovelluksemme käyttöön.  Tässä vaiheessa sovelluksen pidetyimpiä ominaisuuksia ovat olleet sijaintitiedolla päivittyvä reitinhaun mahdollisuus sekä pysäkkikohtaiset aikataulut. Palvelua kehitetään jatkuvasti.

Yhteiskäyttöautot mukaan?

Tuupin Kalasataman pilotissa on keskitytty kehittämään erityisesti asumiseen liittyviä liikkumisen palveluita. Keskiviikkona 25.5. järjestetyssä co-design työpajassa keskityimme erityisesti auton tarpeeseen liittyviin käyttäjäkokemuksiin. Pohdimme, miten yhteiskäyttöautopalvelut kannattaisi liittää Tuupiin. Asukkaiden kanssa asiaa oli työstämässä City Car Clubin Joonas Sarvamaa ja Shareit Blox Car:n Rafael Lehmann ja Paul Nyberg. Usein auton tarve juontaa kuljetuksen tarpeesta ja siksi työpajassa mukana oli myös vertaiskuljetuspalvelu PiggyBaggyn Henni Ahvenlampi.

Screen Shot 2016-05-31 at 15.54.02

Muutamalle käyttäjälle tehdyt haastattelut ja työpaja vahvistivat käsitystämme siitä, että käyttäjillä on kiinnostusta kulkutapojen vertailuun ja tällä koetaan olevan suuri arvo. Monet olivat myös sitä mieltä, että autovuokraamon pahin kilpailija ei ole toinen vuokraamo vaan autokauppa. Työpajassa pohdittiin myös muun muassa sitä, olisiko kuljetusta helpompi pyytää, jos kuljettajista olisi esillä esimerkkikuvaukset. Idea syntyi, kun katsoimme vuokra-autojen vastaavia esittelyjä.

Liikkujien tarpeet ovat erilaisia. Siinä missä toiset elävät tyytyväisenä ilman autoa jo nyt, toiset eivät luopuisi omasta autostaan, vaikka muu tarjonta olisi kuinka kattavaa. Paljon löytyy kuitenkin niitä ihmisiä, jotka haluaisivat ja olisivat valmiita liikkumaan ilman autoa. Tässä me haluamme olla apuna.

Liikkuminen palveluna

Palvelutarjonta vaikuttaa oleellisesti kysyntään. Vaikka aikaisemman kokemuksemme mukaan vuokra-auton tarve on usein ennalta suunniteltua, kuulimme erään Kotikorttelin asukkaan havainneen auton käyttötarpeen olevan nimenomaan yllättävää. Kotikorttelissa taloyhtiön pihalle on hankittu yhteiskäyttöauto, joka on mahdollista ottaa edullisesti käyttöön, eikä siihen tarvitse tai voi tehdä ennakkovarausta. Kodinkoneen hajotessa taloyhtiön autolla on hyvä huristella etsimään uutta.

Oleellista on saada arkisista työ-, harrastus- ja ostosmatkoista ilman autoa edullista ja sujuvaa. Tällöin liikkuminen palveluna voisi tarjota laajemmalle käyttäjäryhmälle kilpailukykyisen vaihtoehdon auton hankkimiselle.

Tuupissa työ jatkuu muun muassa kiinteistöjen parissa. Tulevatko taloyhtiön yhteiseen käyttöön tarkoitetut autot yleistymään? Entä jos omalla autolla voisi hankkia lisätienestiä vuokraamalla sitä välistä naapureille. Entä kannattaisiko asukkaille tarjota myös apua reitinhaussa tai alennuksia bussilippuun? Voitaisiinko silloin rakentaa vähemmän parkkipaikkoja? Liikkuminen osana asumista on tulevaisuutta. Pysy kuulolla ja seuraa, mitä kaikkea Tuup tuo tullessaan.

Comments are closed